Väyläestetiikka

Teiden, ratojen ja muiden liikenneväylien estetiikkaan on kiinnitetty yhä enemmän huomiota viime vuosikymmeninä. Uudet liikenneväylät ovat isoja hankkeita, jotka muuttavat ja pirstovat alueita. Toisaalta ne ovat tärkeitä yhdistäviä tekijöitä eri alueiden välillä.

Tie-estetiikalla voidaan parantaa väylien turvallisuutta, käyttömukavuutta ja orientaatiota. Tieympäristöä havainnoidaan pääsääntöisesti näköaistin avulla. Sen vuoksi on tärkeää, että tien käyttäjät tietävät minkä kaupungin ohi he ovat menossa ja mitä palveluita siellä on tarjolla.

Valtatiet eivät kulje enää kaupunkien keskustojen kautta, joten tieto palveluista ja kaupungin tunnelmasta ei välity suoraan tien käyttäjille. Tie-estetiikan ja taiteen avulla pystytään kertomaan moottoritien käyttäjälle hienovaraisesti ja omalaatuisesti millaista kaupunkia hän on ohittamassa.

Rautatieasemilla, lentokentillä ja pyöräteillä taide on vetovoimatekijä. Se voi myös selkeyttää niillä liikkumista ja suunnistamista.

Tampereen Raitiotie

Tampereen raitiotien kehitysohjelma tilasi hankkeen ensimmäiselle osalle taiteen yleissuunnitelman, joka hyväksyttiin Julkisen taiteen ohjausryhmässä elokuussa 2017. Työ suunnitelman toteutuksen kanssa aloitetaan syksyn 2017 aikana ja taidekokonaisuus valmistuu samantahtisesti itse raitiotien kanssa.

Raitiotien taiteen yleisohjelma

Falls

TaiteilijaTuula Lehtinen sekä työryhmä Hanna Aitoaho ja Jukka-Pekka Kataja (A-Insinöörit) / rakennesuunnittelu ja Annukka Larssen / valaistussuunnittelu
AsiakasTampereen kaupunki ja Ely-keskus
Valmistumisvuosi2016

Falls -teos sijoittuu Tampereen Rantatunnelin Naistenlahden suuaukon yläpuolelle kallioleikkauksen eteen. Se on seitsemästä teräsrakenteisesta pilarista muodostuva kokonaisuus, jonka lasista etuseinää kuvioi Tammerkosken kuohut. Pilarit ovat seitsemän metrin korkuisia ja kokonaisuus muodostaa yhden maamme suurimmista julkisista taideveistoksista.

Melutaidegalleria

TaiteilijatSauli Iso-Lähteenmäki, Ilkka Väätti, Kaisa Soini, Teija-Tuulia Ahola, Mikko Kallio, Soile Jääskeläinen
AsiakasTampereen kaupunki ja Pirkanmaan ELY-keskus
Valmistumisvuosi2016

Melutaidegalleria tuo Tampereen Rantatunnelin ympäristöön noin 400 m betonisia meluesteitä, joihin on integroitu taidetta. Melutaidegallerian taidekokonaisuutta tekee taitelijaryhmä, jota Frei Zimmer on koordinoinut.
Teokset toteutetaan betonielemetteihin Parman tehtaalla Kangasalla elementtien valun yhteydessä betonimaaleilla, betonin pintahidasteella sekä reliefikuvioilla. Melutaidegalleria on kokonaisuutena valmis kesällä 2016.

E18-moottoritie

TaiteilijatTuula Lehtinen & Pertti Kukkonen
AsiakasKaakkois-Suomen ELY-keskus / Liikennevirasto
Valmistumisvuosi2018

Frei Zimmer on tehnyt E18-moottoritien väyläestetiikkaa välille Koskenkylä-Vaalimaa yhdessä Rambollin ja Siton konsulttien kanssa. Moottoritien suunnittelu ja rakentaminen on jaettu kahteen vaiheeseen: Koskenkylä-Kotka ja Hamina-Vaalimaa.

Estetiikan toteutuksen pohjana on toiminut väyläestetiikkasuunnitelma, joka tehtiin vuonna 2009. Väylän molemmille vaiheille on lisäksi tehty omat ohjelmansa.

Koskenkylä-Kotka valmistui 2014 ja Hamina-Vaalimaa vuonna 2018.

E18 Koskenkylä-Vaalimaa väyläestetiikkasuunnitelma (pdf)

Tampereen Rantatunnelin taiteen yleissuunnitelma

AsiakasTampereen kaupunki / Pirkanmaan ELY-keskus
Valmistumisvuosi2014

Tampereen Rantatunnelia ryhdyttiin rakentamaa vuoden 2013 lopulla ja se valmistuu 2017. Noin 2,3 kilometriä pitkä tunneli alkaa Armonkalliolta ja päättyy Santalahteen. Tunnelin molemmissa päissä on laajat eritasoliittymät.
Suunnittelutehtävänä oli selvittää taiteen paikkoja Rantaväylän tunnelissa ja sen ympäristössä. Tavoitteena on kohottaa tunnelin kaupunkikuvallista ilmettä sekä parantaa tunnelin käyttökokemusta.
Taiteen paikoiksi on hahmoteltu mm. meluesteitä, tunnelia itsessään ja ilmanvaihtopiippuja.

Rantatunnelin taideohjelma

Meluseinä nro 1

TaiteilijaTuula Lehtinen
AsiakasPyhtään kunta / Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Valmistumisvuosi2013

Lasimelueste Pyhtäällä tuo alueen luonnon E18-moottoritielle. Meluesteeseen keraamisilla pigmenteillä painetetut merikaislat muistuttavat meren läheisyydestä. Teoksessa näkyy tien brändivärinä toimiva sininen.

Suojelusenkeli

TaiteilijatPaavo Räbinä, Jaakko Reiman & työryhmä
AsiakasTampereen kaupunki
Valmistumisvuosi2013

Tampereen kaupunki järjesti vuonna 2008 Vuoreksen meluesteitä ja melukaiteita koskevan suunnittelukilpailun. Frei Zimmer toimi kilpailun toteuttajana.

Särkijärven siltaa koskevan kilpailun voittivat taiteilija Paavo Räbinä ja muotoilija Jarkko Reiman ehdotuksellaan ”Suojelusenkeli”. Myöhemmin päätettiin, että teos toteutetaan Vuoreksen Keskuspuiston siltaan.

Suojelusenkelissä on rohkeasti lähdetty etsimään uutta ajattelua henkivää ratkaisua, jossa uudella valaistustekniikalla on tärkeä rooli. Suojelusenkeli antaa tilaa maisemalle päiväaikaan, jolloin näkyvillä on teoksen graafinen pintakuvio. Pimeän aikaan teoksesta on näkyvillä ohikulkijoiden liikkumisesta muuttuva valoteos.

Suojelusenkelin kantavana ajatuksena on taideteoksen ja ihmisen kohtaaminen. Teos inhimillistää siltaa ja antaa ihmiselle paikan. Pimeinä vuorokauden ja vuodenaikoina valoleikki luo tilaan ja tilanteisiin turvallisuuden tunnetta.

Vuores -projektin sivuilta voit katsoa videon teoksen avajaisista.